IAA Efsaneleri: Vizyoner Opel Konsept Araçlarıyla Geleceğe Yolculuk

06.Ağu.2013

  • Öncülük: 1965 yılında ilk konsept otomobil sergileyen Avrupalı otomobil üreticisi Opel
  • Kurgudan gerçekliğe: Experimental GT ve Insignia ile gerçekleşen kurgu
  • Vizyoner: Marka için yenilikçi tasarımlar ve kilometre taşları niteliği taşıyan çalışmalar
Opel Haberler – Opel, vizyoner çalışmalarında bir sonraki bölüm üzerinde yoğun bir şekilde çalışıyor. Sonuç ise 12 Eylül 2013 tarihinde 65. Frankfurt Uluslararası Otomobil Fuarı’nda gösterilen Opel Monza Konsept. Monza Konsept ile Opel kişisel ve ortak mobilitede yeni bir döneme geçiyor

Rüsselsheim.  TTrend yaratan Opel Monza Konsept, 12-22 Eylül 2013 tarihleri arasında Frankfurt Uluslararası Otomobil Fuarı’nda dünya prömiyerini gerçekleştirdi. Vizyoner bu konsept otomobil, 8 numaralı Opel standında sergilenerek Rüsselsheim temelli otomobil firmasından insanların gelecekte neleri beklediğini gösterdi. Verimlilik ve bağlantı seçenekleri, yeni nesil Opel modellerinin geliştirilmesindeki öncelik listesinde en üst sırada bulunan 2 önemli konu. Bu yerleşik değerler, “Heykelsi tasarım, Alman mükemmeliyetçiliğiyle buluştu,” olan Opel’in tasarım felsefesinde de evrim geçirerek görsel bir şekilde ifade ediliyor. Gövde hatları, saf kas gücünden ziyade esnek bir atletin görünüşünü yansıtıyor.

 

Opel CEO’su Dr. Karl-Thomas Neumann, konuyla ilgili şunları dile getirdi: “Monza Konsept, Opel’in gelecek vizyonunu en saf haliyle gösteriyor. Ayrıca Frankfurt Fuarı’nda çarpıcı konsept otomobil sergileme geleneğimizi de devam ettiriyor. Sonuçta Opel, 1965 yılında IAA’da tasarım çalışması yapıp bunu halka sunan ilk otomobil üreticisi.”

 

Avrupalı tüm otomobil üreticileri arasında Opel, Frankfurt Uluslararası Otomobil Fuarı’nda fütüristik ve yenilikçi fikirlerin şekil bulduğu en uzun konsept otomobiller sergileme geleneğine sahip marka. Her IAA’da Opel’den yeni bir konsept otomobil çıkmıyor ancak her biri yeni trendleri tahmin etmeyi ifade eden belirgin kilometre taşları niteliğini taşıyor. Karşınızda son 50 yılda Frankfurt Otomobil Fuarı’nda prömiyerini yapmış en önemli Opel konsept otomobilleri.

Seri üretim için temel hazırlayan, çığır açan konsept otomobiller

Opel Haberler – Opel, tamamen kendi tasarım tesislerinde yaratılan konsept bir otomobil ile yenilikçi gücünü gösteren ilk otomobil üreticisiydi. 1965 Opel Experimental GT, makul ve sportif bir rüya otomobili konseptini trend yaratan bir şekilde sundu. Hem basından hem de halktan büyük bir övgü topladı ve 3 yıl sonra konsept gerçekliğe büründü: 1968 Opel GT, Avrupa’da seri üretime giren ilk konsept otomobil oldu. Bu otomobil ayrıca, Avrupa’daki otomobil endüstrisinde bir rol model niteliği taşıyor

GM bünyesinde ilk konsept otomobil. 1938 yılında GM Tasarımcıları, seri üretim modeli olarak planlanmayan ancak yeni teknoloji ve tasarım fikirlerini yansıtacak Buick “Y-Job” modelini yarattı. Bu esnada Avrupa’da şimdiye kadar sadece otobüs üreticileri fütüristik gövde tipleri sunmaktaydı. Opel ise, tamamen kendi tasarım tesislerinde yaratılan konsept bir konsept otomobil ile yenilikçi gücünü gösteren ilk otomobil üreticisiydi. Bu da 1965 yılındaki Frankfurt Uluslararası Otomobil Fuarı’nda sergilenen Experimental GT modeliydi. Opel Experimental GT, makul ve sportif bir rüya otomobili konseptini trend yaratan bir şekilde sundu. Hem basından hem de halktan büyük bir övgü topladı ve 3 yıl sonra konsept gerçekliğe büründü: 1968 Opel GT, Avrupa’da seri üretime giren ilk konsept otomobil oldu. Bu otomobil ayrıca, Avrupa’daki otomobil endüstrisinde bir rol model niteliği taşıyor.

Opel Haberler – 1969’da Rüsselsheim merkezli otomobil üreticisi, IAA’da tamamen Opel Diplomat teknolojisini temel alan safkan bir Gran Turismo Opel CD’yi sergiledi. Bu konsept, daha da geliştirildi ve düşük adetli bir üretime girdi

Kısa bir zaman içinde Opel, bir adım daha öteye gitti: 1969’da Rüsselsheim merkezli otomobil üreticisi, IAA’da tamamen Opel Diplomat teknolojisini temel alan safkan bir Gran Turismo Opel CD’yi sergiledi. Bu konsept, daha da geliştirildi ve düşük adetli bir üretime girdi.

 

1960’ların Opel konsept otomobilleri, o kadar büyük bir başarı yakaladı ki birkaç yıl içinde Avrupalı diğer otomobil üreticileri de kendi konsept otomobillerini geliştirmeye ve sunmaya başladı.

Sadece mükemmel otomobilerin değil aynı zamanda teknolojilerin de lideri

Opel Haberler – 1975 yılı ile yakıt tüketimi, aerodinamikler, verimlilik, güvenlik ve iç tasarım gibi yeni konular da ilgi odağı oldu. 1975 yılındaki IAA’da Opel GT2, fütüristik kama şekli, kayar kapıları ve dijtal göstergeler ile dahili yol bilgisayarının dahi bulunduğu değiştirilebilir modüllerden oluşan kokpitiyle de büyük bir etki yarattı

Opel konsept otomobillerinin ilk aşamasında duygusal ve şık coupé’ler odak noktasıydı, ancak 1973’teki ilk petrol kriziyle birlikte odak noktası, yakıt tüketimi, aerodinamikler, verimlilik, güvenlik ve iç tasarım gibi konular üzerine çekildi.

 

1975 yılındaki IAA’da Opel GT2, fütüristik kama şekli, kayar kapılarıyla tüm ziyaretçileri etkilemeyi başardı. İç tasarım da zamanının ötesindeydi. Çanak koltuklar, bireysel plastik köpük bileşenlerinden üretilmişti. Kokpit ise dijital göstergeler ile dahili yol bilgisayarının dahi bulunduğu değiştirilebilir modüllerden oluşuyordu.

Opel Haberler – Araştırma otomobili TECH 1, 1981 yılındaki IAA’da dedikodu yaratan bir ileri geliştirme aşamasındaki bir konseptti. 5 yıl sonraki ilk Omega neslini andıran ön tasarımı ve akıcı siluetiyle TECH 1, 0.235’lik sürtünme katsayısıyla aerodinamik bir ölçüt belirledi

Araştırma otomobili TECH 1, 1981 yılındaki IAA’da dedikodu yaratan bir ileri geliştirme aşamasındaki bir konseptti. 5 yıl sonraki ilk Omega neslini andıran ön tasarımı ve akıcı siluetiyle TECH 1, 0.235’lik sürtünme katsayısıyla aerodinamik bir ölçüt belirledi. İç tasarımı da çığır açmıştı: Elektronik dijital göstergeler, elektronik dokunmatik tuşlar, gaz, debriyaj ve fren dışında tüm fonksiyonları kontrol edebilme özelliğine sahipti.

 

1980’lerin başında pazarlamacılar, tasarımcılar ve mühendisler, özellikle de büyüyen şehir sakinlerindeki genç insanları ve kadınların kişisel mobiliteye erişimini sağlayacak makul fiyatlı küçük otomobiller üzerine odaklanmaya başladı.

Opel Haberler – 1983 IAA’da Opel, yeni konsept otomobili Junior’ı tanıttı. 3.41 metrelik uzunluğuyla bir sene önce piyasaya çıkan ilk nesil Corsa’dan 21 santimetre daha kısa olma özelliğine sahipti. Daha retro bir açıdan bakarsak Junior, şık ve kişiselleştirme şampiyonu ADAM’ın atası olarak düşünülebilir

1983 IAA’da Opel, yeni konsept otomobili Junior’ı tanıttı. 3.41 metrelik uzunluğuyla bir sene önce piyasaya çıkan ilk nesil Corsa’dan 21 santimetre daha kısa olma özelliğine sahipti. Daha retro bir açıdan bakarsak Junior, şık ve kişiselleştirme şampiyonu ADAM’ın atası olarak düşünülebilir. Kolayca değiştirilebilir göstergeler, uyku tulumuna dönüşebilen koltuk kılıfları ve tümüyle vizyoner bir navigasyon sistemi gibi iç tasarım fikirleriyle doluydu. Bugün ise Opel ADAM, en iyi bağlantıya sahip şehir otomobili.

Opel Haberler – Opel G90 Konsept, sadece 750 kg ağırlığındaydı. Hafif mimarisi, yeni nesil 3 silindir benzinli motoru ve 0.22 Cd olan sürtünme katsayısı ile adına yaraşan bir emisyon seviyesine sahipti: Sadece 90 g/km!

Gelecek için daha katı Avrupa emisyon standartları açıklandıkça Opel İleri Mühendislik ve Tasarım ekipleri daha temiz ve gelecek bir kompakt otomobilin nasıl görünebileceği üzerine çalışmaya başladı. Yansımalarının ilk sonucu olan düşük emisyonlu Opel G90 Konsept’i 1999 yılında yapılan IAA’da dünyaya tanıttılar. Opel G90 Konsept, sadece 750 kg ağırlığındaydı. Hafif mimarisi, yeni nesil 3 silindir benzinli motoru ve 0.22 Cd olan sürtünme katsayısı ile adına yaraşan bir emisyon seviyesine sahipti: Sadece 90 g/km!

Opel Haberler – 2001 yılında Opel, geleneksel küçük otomobiller kurallarını “çılgın, seksi ve cool” Frogster Konsept ile salladı. Geleneksel bir tavanı yoktu, ancak daha dengeli ve elektrikli bir makaralı güneşliğe sahipti. Her biri katlanabilen 4 koltuğuyla sürücü sadece tek bir tuşa basarak, Frogster’ını bir roadster’a, convertible’a ya da pick-up’a dönüştürebiliyordu

2001 yılında Opel, geleneksel küçük otomobiller kurallarını “çılgın, seksi ve cool” Frogster Konsept ile salladı. Geleneksel bir tavanı yoktu, ancak daha dengeli ve elektrikli bir makaralı güneşliğe sahipti. Her biri katlanabilen 4 koltuğuyla sürücü sadece tek bir tuşa basarak, Frogster’ını bir roadster’a, convertible’a ya da pick-up’a dönüştürebiliyordu.

Opel Haberler – 2003 IAA’da Opel, tümüyle yeni bir otomobil konsepti Insignia’yı tanıttı. Lüks bu konsept otomobil, 2008’de Opel’in amiral gemisine siminden daha fazlasını kazandırdı. İlerleyen zamanlardaki Monza Konsept’tekine benzer tasarım diliyle Opel’in diğer seri üretim modellerine de büyük bir etkisi oldu. Insignia Concept, progresif ve şık bir tasarıma, LED aydınlatma ve arka kapılarda yeni pantograf mekanizmasıyla açılma teknolojilerine sahipti

İki yıl sonra, 2003 IAA’da Opel, tümüyle yeni bir otomobil konsepti Insignia’yı tanıttı. Lüks bu konsept otomobil, 2008’de Opel’in amiral gemisine siminden daha fazlasını kazandırdı. İlerleyen zamanlardaki Monza Konsept’tekine benzer tasarım diliyle Opel’in diğer seri üretim modellerine de büyük bir etkisi oldu. Insignia Concept, progresif ve şık bir tasarıma, LED aydınlatma ve arka kapılarda yeni pantograf mekanizmasıyla açılma teknolojilerine sahipti.

Elektriğin gücünü 21. yüzyılda günlük kullanıma uygun hale getirmek

Opel Haberler – 2007 yılına ait IAA çalışmasında Opel Flextreme Concept, yenilikçi E-Flex mimarisine sahip elektrikli itiş geliştirmesinde bir kilometre taşı niteliğindeydi. Flextreme Concept’in ön tasarımı, 2011 yılında lanse edilen ve benzer teknolojisiyle 2012 yılında Avrupa’da Yılın Otomobili seçilen Opel Ampera’ya ilham vermişti

Otomobil üreticileri sürekli verimliliği artırmak ve daha çevreci sürüş alternatifleri üretmek üzerine çalıştığı için Opel’in en yeni konsept otomobilleri daha çok elektrikli mobilite üzerine yoğunlaştı.

 

2007 yılına ait IAA çalışmasında Opel Flextreme Concept, yenilikçi E-Flex mimarisine sahip elektrikli itiş geliştirmesinde bir kilometre taşı niteliğindeydi. Temel düşünce, günlük otomobil kullanımında yolcuların tamamen emisyonsuz bir şekilde, aracın lityum-iyon bataryaları ile 55 km’ye kadar bir yol katedebilmeleriydi. Ardından küçük bir dizel motor, elektrik üreterek aracın menzilini artırıyor, durmadan yüzlerce kilometre daha katedebilmesine olanak veriyordu. Flextreme Concept, sadece 40 g/km CO2 emisyonu ve 100 km’de sadece 1.54 litrelik yakıt tüketimi rakamlarına (Genişletilmiş menzilli otomobiller için geçerli ECE R101 Avrupa test prosedürleri doğrultusunda elde edilmiştir.) sahipti. Flextreme Concept’in ön tasarımı, 2011 yılında lanse edilen ve benzer teknolojisiyle 2012 yılında Avrupa’da Yılın Otomobili seçilen Opel Ampera’ya ilham vermişti.

Opel Haberler – Opel’in IAA konsept otomobillerindeki son bölüm 2011 yılındaki RAK e’ydi. Akıllı hafif mimarisine sahip deneysel bu otomobil, minimal enerji maliyetleriyle elektrikli mobilitenin ve çekici donanımın 16 yaş ve üzeri genç sürücüler için mümkün ve makul olduğunu gösterdi

Opel’in IAA konsept otomobillerindeki son bölüm 2011 yılındaki RAK e’ydi. Akıllı hafif mimarisine sahip deneysel bu otomobil, minimal enerji maliyetleriyle elektrikli mobilitenin ve çekici donanımın 16 yaş ve üzeri genç sürücüler için mümkün ve makul olduğunu gösterdi.

 

Opel, vizyoner çalışmalarında bir sonraki bölüm üzerinde yoğun bir şekilde çalışıyor. Sonuç ise 65. Uluslararası Frankfurt Otomobil Fuarı’nda 10-11 Eylül 2013 tarihleri arasında dünyaya tanıtılan Opel Monza Konsept. Monza Konsept ile Opel, kişisel ve paylaşımlı mobilitede yeni bir çağa geçiyor.