Opel’in Üç Büyükleri: Kapitän, Admiral ve Diplomat’ın 50. Yıl Dönümü

19.Mar.2014

  • 1964’ten itibaren “seyahat sınıfı” için Kapitän, Admiral ve Diplomat modelleri
  • 26. Techno Classica’da Opel, premium modellerini sergiliyor
  • Alt Opel klasik otomobil kulübü geleneği, Opel standıyla devam ediyor
Opel Haberler – Opel KAD B modelleri, 1969 - 1977

Rüsselsheim/Essen. KAD. Bu kısaltma sadece Opel severlerin tanıdığı bir şey değil. 1960’larda ve 70’lerde Kapitän, Admiral ve Diplomat modelleri, Opel’in üst sınıf kelimesini tanımlayan “Üç Büyükleri”ydi. Gelenekleri zengin Opel, Essen’de 26-30 Mart tarihleri arasında düzenlenen 26. Techno Classica fuarında premium sınıf üçlüsü KapitÄn, Admiral ve Diplomat’ın 50. yaş gününü kutladı.

 

KAD modellerinin satışı, Mart 1964’te başladı. Modern, lineer bir formdaki benzer gövdeleriyle bu otomobiller donanım ve motorlarıyla birbirinden ayrılıyordu. Beş yıl sonra KAD modelleri, yenilikçi şasi teknolojisi ve daha da şık stiline sahip, sınıfında yeni standartlar belirleyen B serisi modellerin tanıtılmasıyla yenilendi. Opel, Techno Classica fuarına Insignia Sports Tourer OPC ile de katılıyor. Essen’de bu da sergide olacak. Geçmişte olduğu gibi Opel klasikleri, en büyük Opel sever grubu olan Alt Opel IG klasik otomobil kulübü ile birlikte sunuluyor.

Opel klasik modelleri, iki nesilde on modeliyle öne çıkıyor

Opel Haberler – Opel KAD A modelleri, 1964-1968

Essen’da sergideki 10 KAD modeli, A ve B model serilerinin tamamını kapsıyor. 2.6 litrelik 6 silindirli motoruyla Kapitän A, Opel’in 1964 yılında premium sınıfa giriş yaptığı dönemi işaret ediyor. Sadece 113 adet üretilen bulunması zor opsiyonel 4.6 litre V8 motoruyla Diplomat bulunuyor. Ek olarak Rüsselsheim’daki Opel klasikleri koleksiyonundan eşsiz bir Admiral V8 de Essen’da sergileniyor. Diplomat A V8 Coupé ise Almanya’da 1965 yılında seri üretimdeki en hızlı otomobil ünvanına sahipti. 25.500 Alman Markından satılan ve Karmann tarafından özel olarak üretilen bu iki kapılı otomobil “seyahat sınıfı” için üretilmişti ve 5.4 litrelik V8 motoru 230 HP güç üreterek saatte 205 km hız yapabiliyordu.

 

B serisinin temsilcileri arasında her biri 2.8 litrelik motorlara sahip bir Kapitän ve bir Admiral bulunuyor. Bunun yanında bir de, Almanya’da ilk defa 6 silindirli bir otomobilde elektronik yakıt enjeksiyonu kullanılan Diplomat 2800 E modeli sergileniyor. KAD sergisi, 5.4 litrelik bir Diplomat V8 ve şu çok özel 2 model ile birlikte tamamlanıyor. Bunlardan biri ABD Başkanı Gerald Ford’un 1975 Temmuz’unda ziyareti için kullanlan, uzun şasiye sahip bir Diplomat V8. Diğeriyse 1970 yılında Karmann tarafından temsili amaçlarla modifiye edilen dört araçtan biri olan, özel koleksiyonda yer alan 4 kapılı bir Diplomat 2.8 E Convertible.

Rüsselsheim’daki Üç Büyükler

Opel Haberler – Opel KAD B Modelleri, 1969-1977, KAD-B-Baureihe

1964 yılı baharında Opel, premium sınıf ürünlerini yeniden yapılandırdı ve 20 yıl aradan sonra gözünü tekrar lüks segment sedanlarına dikti. Kapitän, Admiral ve Diplomat, Opel’in de reklamlarında bahsettiği gibi “Üç Büyükler”di. Bu otomobiller, Opel’in ana firması General Motors’un stil olarak rol modeli olan araçlarının lineer tasarımlarından ilham almıştı. Tasarımcılar ve eleştirmenler, bu tür bir tarzı “yeni nesnellik” olarak nitelendirerek barok tarzı süslü gövde yapısından bir ayrılış olarak gördü.

 

Rüsselsheim’da uzatılan ve progresif olarak tasarlanan bu üçlünün kaportası, diğer modellerle benzerlik gösteriyordu. 4.95 metrelik uzunluğu, 1.90 metrelik genişliğiyle Opel’in premium sınıfındaki bu rekabetçisinin gövdesi yeni bir boyut açtı. Opel başarısını kanıtlamıştı.

 

Almanya’nın en çok satan 6 silindirli otomobili Kapitän yeni bir model olarak görücüye çıkarken lüks ve kapsamlı donanıma sahip Admiral, meşhur savaş öncesi modelinin ismini ve başarısını devam ettirdi. Diplomat ise Opel’in en yeni top modeli olmuştu. Model seçeneklerini daha da üst seviyelere taşıyarak Opel, Alman üreticileri arasında tam bir ürün portföyü sunan tek otomobil üreticisiydi. Kadett, Rekord, Kapitän, Admiral, Diplomat modelleriyle herkes, ihtiyacına göre bir Opel bulabiliyordu.

 

Premium sınıfta üst sıralar, motor hacmi ve donanımla belirleniyordu. Kapitän, önde de kanepe tarzı koltuğuyla 6 kişi için oturma imkanı sunan, Opel modelleri arasında tek otomobildi. Diğer modeller ise önde tekli koltuklar sunuyordu.

 

Kapitän ve Admiral, benzer 2.6 litrelik 6 silindirli, 100 HP güç sunan ve ilk defa bakım gerektirmeyen hidrolik supaplar kullanılan motorlarla sunuldu. Bir diğer yeni özellik ise direksiyondaki tam senkronize dört ileri manuel şanzımandı. Sportif bir merkezi vites veya iki ileri otomatik şanzıman opsiyonel olarak sunuluyordu. Modern bir çift devreli fren sistemine sahip ön disk frenleri ise standart olarak sunuluyordu.

 

Diplomat’ın motoru Amerika’dan geliyordu. 4.6 litre hacme sahip 8 silindirli bir motordu, 190 HP güç üretiyordu ve Opel’in amiral gemisine güç veriyordu. Kapitän ve Admiral, 155 km/saat azami hıza sahipken Admiral 200 km/saat hıza ulaşabiliyordu ve 0-100 km/saat hızlanması sadece 11 saniyeydi. Lüks ve şık olmasıyla birleşen karakteri Diplomat’ı diğer modellerden ayıran özelliğiydi. İç tasarım, uzun tüylü halılar, konforlu döşeme ve gerçek ahşap işleme gösterge panelinden oluşuyordu. Hız göstergesi kadranı ise 250 km/saat hıza kadar gösterebiliyordu. Kumaş bir tavan, arkaya yatabilen koltuklar, elektrikli ön ve arka camlar, içeriden ayarlanabilen yan aynalar ve arka yolcular için ayak bölümü aydınlatmalarıyla buna ek ayrıcalıklı donanımlarla doluydu. Hidrolik direksiyon ve fren sistemleri olduğu kadar sis farları da standart olarak sunuluyordu.

Model portföyünün gelişimi ve güçlendirilmesi

Opel haberler – Opel KAD A ve B modelleri – 1964-1977

Lansmanından bir yıl sonra Opel, KAD modellerinin çekiciliğini geliştirdi. 1965 baharından itibaren Kapitän ve Admiral’de, 4.6 litre V8 motor ve Diplomat’ın otomatik şanzımanı opsiyonel olarak sunulmaya başlandı. Güçlendirilmiş kardan şaft, aks, jantlar, tekerlekler ve frenlere sahip şasiye sahip Kapitän 14.740, Admiral ise 15.950 Alman Mark’ından satılarak çok özel bir yere sahip oldu. Bu özelliklere sahip sadece 113 adet Kapitän, yine aynı özelliklere sahip sadece 622 adet Admiral üretildi.

 

Kısa bir süre sonra standart versiyonlar da geliştirildi. Eksantrik milinin silindir kapağına monte edildiği (CIH) yeni geliştirilmiş 2.8 litre hacme sahip 6 silindirli motorlar sunulmaya başlandı. Kısa silindir yüksekliğine sahip sessiz çalışan sıralı bu motor, 1965 yılında Rekord B’de tanıtılan 4 silindirli versiyonda da aynı CIH tasarımını paylaşıyordu. S versiyonu için bu yeni motor 125 HP güç üretebiliyordu ve 170 km/saat azami hıza sahipti. 1968 model versiyonlarda ise daha güçlü 140 HP’lik motor seçeneği ise opsiyonel olarak sunulmaya başlanmıştı.

 

1965 yılında Opel, Münih’teki Deutsches Museum’a çok özel bir Admiral 2.8 S bağışladı. 5000 saatlik çalışmanın ardından bu otomobil bir kesit modele dönüştürüldü ve otomobilin gövde yapısını ve teknolojisini sergiliyordu. Bu model, müzedeki 1952’den beri sergide olan Kapitän modelinin yerini almıştı. Karmann tarafından üretilen coupé temelli bir Diplomat convertible ve Vogt tarafından üretilen 7 koltuklu, uzun şasili bir versiyon ise özel üretim modeller arasında yerini aldı.

İkinci nesil modeller yeni teknik standartlar belirledi

Opel Haberler – Opel KAD B modelleri, 1969-1977

1969 Şubat’ında Opel, premium segmentte yeni nesil KAD modelleriyle yeni teknik standartlar belirledi. Teknik ve tasarım olarak esaslı bir şekilde elden geçirilmişlerdi. Konfor, güvenlik ve ekonomi alanlarında kesin söylemlere sahiplerdi. Kapitän, Admiral ve Diplomat, gelişmiş ve tamamen yeniden geliştirilmiş bir şasiye sahipti ve gövde ile iç tasarım pasif güvenlik üzerine tasarlanmıştı. Bir önceki modellerine kıyasla KAD B modellerinin boyutları daha ufaktı. 6 ve 8 silindirli motorlar ise daha ekonomikti.

 

Daha önce de olduğu gibi Kapitän modelleri, KAD sınıfına giriş seviyesini belirliyordu. 2.8 litrelik, eksantrik milinin silindir kapağına monte edildiği tasarımdaki bu 6 silindirli motor 132 HP güç üretebiliyordu. Bundan hemen sonra gelen model ise, 145 HP güç üreten motora sahip 2800 S modeli Admiral’dı ve 165 HP’lik Admiral 2800 E modeli de sunuluyordu. Bosch elektronik yakıt enjeksiyonu büyük bir yenilikti ve 6 silindirli motor için özellikle geliştirilmişti. Modern ve pürüzsüz 165 HP’lik motor en üst KAD modeli Diplomat’ta da sunuluyordu. 3 ileri otomatik şanzımanla birleşen, Chevrolet’nin 5.4 litrelik, 230 HP güç üreten V8 motoru, ona 205 km/saatlik azami hız veren Diplomat için ayrılmıştı. Bu model, dikey ön farları ve arka farlarıyla, farları yatay olarak sunulan Kapitän ve Admiral’den ayrılıyordu.

 

Etkileyici bir görünümü, pürüzsüz yüzeyleri ve gereksiz gösterişten uzak “Üç Büyükler”, Amerikan tasarımlarından ilham alan bir önceki modellerine kıyasla artık daha kısa ve daha inceydi. Bu seferki söylem ise “İşlevsel tasarımı ve modern teknolojisiyle Avrupalı”ydı.

 

Motorları hariç yeni KAD modelleri, tümüyle yeni bir tasarımı temsil ediyordu. Gövde yapısı ve iç tasarım pasif güvenlik üzerine yoğunlaştırılmıştı. Yüksek teknolojili, spiral yaylara sahip De Dion arka aks, şasi tarafında yapılmış yeniliklerin en önemlisiydi. Test sürüşlerinden sonra, deneme sürüşlerinde meşhur Fritz B. Busch, yeni premium modelin kalitesini şu şekilde özetlemişti: “Opel, bu modelle kendini cidden aşmış. Motor, şasi, direksiyon ve frenleme performansı, şimdiye kadar kullandığım tüm otomobiller arasında en iyisi.”

 

İkinci KAD neslinden sadece bir yıl sonra Opel, model seçeneklerini daha da modernleştirdi. 1970 Nisan’ında Kapitän üretimden kalktı ve Admiral N onun yerine geçti. Diplomat ise büyümeye devam etti. Üst düzey makamlar, bakanlar ve devlet adamları için Opel’in daha uzun bir amiral gemisi 1973 Ağustos’unda duyuruldu. Şasi, 15 santimetre daha uzundu ve arka yolcular, geniş alanın keyfini sürebiliyordu.

Tek model serisi, pek çok yüz

Opel Haberler – Opel KAD B modeller, 1969-1977

Karmann ve Vogt gibi karoser üzerine uzmanlaşan firmalar, KAD modelleri üzerinde özel versiyonlar üretmişlerdi. 1970’te Karmann için çalışan, Turin’li Fissore, dört adet Diplomat 2.8 E modelini alıp açık bir tavan ve sabit pencere çerçevesi olan convertible otomobillere dönüştürdü. 1979 yazına kadar Diplomat convertible modelleri büyük etkinliklerde sporcular, aktörler, politikacılar ve diğer ünlü kişilerin prestijli bir şekilde taşınmasında kullanıldı.

 

Bad Neuenahr’daki Vogt firması ise farklı bir yaklaşım benimsemişti. Almanya’nın ikinci kamu yayıncı kanalı olan ZDF tarafından görevlendirilen uzman bu firma, çeşitli Admiral ve Diplomat modellerini hızlı ve geniş çekim otomobillerine dönüştürdüler. Büyük bagaj kapağı sayesinde daha büyük nesneler bile kolaylıkla taşınabiliyordu.

 

Belki de sunulan en çekici Opel Diplomat ise sportif bir coupéydi. 1973 yılında eski yarış pilotu Erich Bitter tarafından tanıtılan Diplomat CD (Coupé Diplomat), 1969 yılında Frankfurt Uluslararası Otomobil Fuarı’nda tanıtılan tasarım çalışması Opel CD konsept otomobilini temel almıştı. 2+2 koltuklu bu otomobilin gövdesi Opel Tasarım Merkezi’yle Bitter’in işbirliğiyle tasarlanmıştı. Baur tarafından Stuttgart’ta üretilen bu lüks coupé otomobil, Diplomat B’yi temel alıyordu.

 

11017 adet Kapitän, 31827 adet Admiral ve 18725 adet Diplomat satışıyla B serisi ‘’Üç Büyükler’’, 1977 Temmuz’unda başarılı bir kariyerle sona erdi. 1978 yılında Opel’in seyahat sınıfi için yarattığı premium modelleri, tamamen yeniden tasarlanan Senator ve Monza modelleriyle değiştirildi.