Elektrikli otomobiller: temel teknik bilgi
Basit bir anlatımla elektromotor
Elektrikli otomobillerle ilgili daha fazla bilgi
Elektrikli motor, elektrik akımını kinetik enerjiye dönüştürür. Üstelik içten yanmalı motora sahip bir otomobilden çok daha verimli çalışır. Hibrit sistemde elektrikli motor içten yanmalı motoru destekleyerek yakıt tüketimini düşürmeye yardımcı olur.
İçten yanmalı motorla karşılaştırıldığında elektrikli otomobilin motoru çok daha basit bir tasarıma sahiptir. Ayrıca daha hafiftir. İçinde değişen manyetik alanlar harekete dönüştürülür. Başka bir ifadeyle sabit statorlar, yani mıknatıslar, bataryadan gelen enerjiyle sürekli olarak kutuplarını değiştirir. Böylece ortada veya başka bir mıknatıs olan statorda bulunan rotor, dönüşümlü olarak çekilir ve itilir. Bu, rotorun dönmesini sağlar ve sonunda tekerlekleri harekete geçirir.
Ne tür elektrikli otomobiller vardır?
Elektrikli otomobiller; tamamen elektrikli araçlar (BEV), şarj edilebilir hibritler (PHEV) ve tam hibritler olmak üzere türlere ayrılmaktadır.
Hibritlerde elektromotor tarafından desteklenen içten yanmalı bir motor bulunur. Bu motor, şarj edilebilir hibritlerde harici bir güç kaynağı tarafından, tam hibritlerde ise geri kazanım (fren enerjisinin geri kazanımı) yoluyla şarj edilir. Ayrıca küçük bir içten yanmalı motora ve jeneratöre sahip, bataryayla çalışan araçlara menzil genişletici adı verilmektedir. Bu türde içten yanmalı motor yalnızca batarya için ek elektrik üretir.
Tüm Opel elektrikli otomobillerde lityum iyon batarya bulunur. Bu tür en hızlı, en kolay bulunan ve en fazla şarj hacmine sahip batarya türüdür. Elektrikli bir otomobilin bataryası, ayrı ayrı değiştirilebilen ayrı modüllerden oluşur ve bunlar da birçok batarya hücresinden meydana gelmektedir. Modül sayısı arttıkça aracın menzili de artar. Modern sistemler, tasarım açısından cep telefonu bataryasına benzeyen kese hücrelere dayanır. Bu yüksek voltajlı bataryaya ek olarak, araç içi elektronikleri besleyen 12 voltluk bir akü de bulunur.